Intelligenta arbetsförmedlare?

Idag var jag och åt lunch med en vän jag inte träffat på länge. Både han och jag är hyfsat nyblivna studenter och har inte börjat studera "på riktigt" än. Istället försöker vi hitta jobb så som väldigt många andra ungdomar gör. Det är dock inte det enklaste att varken få eller hitta ett jobb där arbetsgivaren inte kräver en färdig utbildning eller några års arbetslivserfarenhet. Till skillnad från mig har han dock besökt arbetsförmedlingen vid ett par tillfällen, och vid senaste tillfället uppmuntrade arbetsförmedlaren min vän att gå till socialen för att söka bidrag. Är inte det fullkomligt galet? Att en 18 år gammal kille hellre ska gå till socialen än att fortsätta söka jobb? Arbetsförmedlarens motivering var att Det kan vara bra att få lite pengar tills du hittar ett jobb. Jag tycker det är idiotiskt av personer som ska hjälpa till att förmedla jobb istället uppmuntra unga människor till att söka bidrag. Inte konstigt att arbetslösheten är hög bland ungdomar i Sverige, eller att våra socialbidragskostnader ökar.

Kommentarer
Postat av: Calle

Tipsa din vän att besöka en privat förmedling istället! där förmedlas det arbeten i den staliga förmedlingen händer ingenting.

2008-08-27 @ 21:21:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0