Svensk sjukvård.

Får ursäkta den dåliga uppdateringen, har varit ganska sjuk de senaste dagarna. Och med sjukdom kommer även den underbara svenska sjukvården. Mamma ringde vårdcentralen innan (eftersom min hals inte direkt gör tolkningsbara ljud för tillfället), och fick då ett ganska absurt bemötande. Hon fick förklara för personen i andra änden att har man haft mellan 39 och 40 graders feber, ont i halsen och ätit minst 6 panodil om dagen hela helgen så är det nog dags att gå till läkaren. Rådet som sjuksköterskan ville skicka vidare till mig var att jag skulle fortsätta äta lika mycket värktabletter/febernedsättande som jag redan gjort i tre dagar och vänta på att det ska bli bättre. Sedan kunde man ju återkomma om två dagar.

Som tur är fick jag en tid klockan 15.00. Men, deras bemötande är ändå inte acceptabelt. Det är nog enklare för mig, som patient och sjuk att bedöma i vilket skick jag är. Ursäkta mig kära landstinget, nu ska jag leta privatkliniker en liten stund.

Kommentarer
Postat av: Håkan Oscarsson

Tyvärr känner jag igen mig i det du skriver. Vården i detta landet är inte på topp. Jag vet inte om det beror enbart på personalbrist eller om de helt enkelt inte vill göra sitt jobb. Min erfarenhet är att det ofta beror på slöa chefer. Tråkigt är det. Det kostar dessutom staten mycket pengar i onödigt långa sjukskrivningar. Förra gången jag var på företagshälsan blev jag rådd att skaffa en privat sjukförsäkring. De berättade alltför många berättelser om småföretagare som skulle fått vänta i månader på operationer, ja till och med på att få en diagnos. De som däremot hade privata försäkringar blev i regel opererade inom 2 veckor. Jag antar att det bara är att gilla läget och skaffa en privat försäkring, innan man blir sjuk eller skadar sig..

2007-12-30 @ 18:49:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0