Hur man kan hantera en kris.
Igår började jag en ny kurs här hemma på Högskolan i Jönköping, nämligen kriskommunikation. När jag gick dit var förväntningarna ungefär att vi skulle gå igenom hur man hanterar en kris bland sina medarbetare bäst, och hur man på bästa sätt löser kriser som uppstår på arbetsplatsen. Det visade sig vara en av sakerna vi ska gå igenom, men mycket av upplägget handlar även om mediala kriser och hur man kan minimera eller undvika dem. Igår gick vi bland annat igenom Schenström-affären, där kursdeltagarna delades upp i två grupper för att komma fram till olika tillvägagångssätt vid en sådan händelse. Vi var alla eniga om att affären kunde ha skötts bättre, och det var intressant att få diskutera det hela med personer som inte är politikskt aktiva. Jag har gjort en liknande uppgift om just den här krisen en gång innan, men då tillsammans med MUFare. Skillnaden mellan våra lösningar var marginell, och det var intressant att kursdeltagarna hade ungefär samma syn som oss. En kris är alltid svår att ta hand om, och man kan aldrig vara förberedd nog. Samtidigt tror jag det är viktigt med så mycket träning inom det området som möjligt, för man behöver inte vara riksdagsledamot eller statsråd för att någonting ska förstoras upp i media. Det ska bli riktigt intressant att se hur kursen utvecklar sig.
Kommentarer
Trackback