Miljön.
I måndags i skolan med klasskompisar och igårkväll med mamma diskuterades det miljöpolitik. Vi pratade om det nya förslaget till höjd bensinskatt. Det är ganska märkligt att hur många studier man än tar fram på att det inte är bilarna som är den stora miljöboven utan företagen, kolkraftverken och människors konsumtion så tycker man fortfarande att höjd bensinskatt är en del av lösningen. Visst, bilar med sina avgaser är inte bra för miljön, men det är inte där man bör lägga fokus.
Se till att företagen släpper ut mindre genom utsläppsrätter. Bygg ut kärnkraften. Jag förstår inte hur man kan vara så negativ till ett hundra gånger miljövänligare produceringssätt av el än vad exempelvis kolkraften är. Om vi vill rädda den här planeten kan vi inte vara rädda för vad som hände för mer än 20 år sedan, vi måste inse att utvecklingen går framåt.
Genom att höja bensinskatten gör vi det svårare för landets befolkning att ta sig till jobbet, köra sina barn till skolan eller till och med handla mat. Alla bor inte i storstaden där det går bussar var tionde minut åt alla håll och kanter. Jag har vänner som bor bara fyra-fem mil utanför staden, men ändå har de bussar som går mindre än var tredje timma. Många företag ligger i utkanten av städer och har bussförbindelsen ligger kilometer bort. Vi vinner inget annat än arga människor på att höja bensinskatten, satsa på en hård lagstiftning mot utsläppsrätterna istället. Därefter kan vi börja snacka om att vi hjälper miljön.
Se till att företagen släpper ut mindre genom utsläppsrätter. Bygg ut kärnkraften. Jag förstår inte hur man kan vara så negativ till ett hundra gånger miljövänligare produceringssätt av el än vad exempelvis kolkraften är. Om vi vill rädda den här planeten kan vi inte vara rädda för vad som hände för mer än 20 år sedan, vi måste inse att utvecklingen går framåt.
Genom att höja bensinskatten gör vi det svårare för landets befolkning att ta sig till jobbet, köra sina barn till skolan eller till och med handla mat. Alla bor inte i storstaden där det går bussar var tionde minut åt alla håll och kanter. Jag har vänner som bor bara fyra-fem mil utanför staden, men ändå har de bussar som går mindre än var tredje timma. Många företag ligger i utkanten av städer och har bussförbindelsen ligger kilometer bort. Vi vinner inget annat än arga människor på att höja bensinskatten, satsa på en hård lagstiftning mot utsläppsrätterna istället. Därefter kan vi börja snacka om att vi hjälper miljön.
Kommentarer
Postat av: Något
Att höja bensinskatten är ok enligt mig. Men med höjdbensinskatt så måste också skattelättnad följa. Annars blir det ett för hårt slag mot den befolkning som bor på landsbygden.
Trackback